20 lutego 2015

Akwarelowe szaleństwo

Bardzo lubimy farby wodne. Dają bardzo ciekawe efekty w połączeniu z pastelami, o czym pisaliśmy tu Pastele + akwarele Pięknie tworzą tło do każdego rysunku wykonanego kredkami. Dają niesamowite efekty w technice "mokre w mokrym" I tę właśnie technikę chcielibyśmy Wam pokazać.
Oto czego potrzebujemy:

Najpierw należy porządnie namoczyć kartkę. Następnie nanosimy farby i oglądamy efekty :) Można chlapać, kapać, rozcierać. Efekty zależą od ilości naniesionej farby i wody.


Bardzo fajny efekt uzyskujemy, gdy zanim zmoczymy kartkę, porządnie ją zgnieciemy. Zobaczcie sami:



Kolejną wariacją jest sypanie soli na mokrą farbę. Niestety, lepszy efekt uzyskuje się, gdy sól jest kamienna, której my nie mieliśmy, ale i tak wyszło świetnie.


Zachęcamy do zabawy!

19 lutego 2015

Szydełkowe ABC

W dzieciństwie szydełkowanie i robienie na drutach nie było moim ulubionym zajęciem. Byłam straszną wiercipiętą i miałam "słomiane zapały". Po latach kiedy moja zdolność koncentracji znacznie wzrosła a tempo życia zmusza do momentów wyciszenia i relaksu postanowiłam przyswoić umiejętność szydełkowania i o dziwo poszło całkiem nieźle. Był to w zasadzie impuls, którego dostarczył fejsbukowy kolega, który zrobił etui na telefon i ogłosił konkurs. Co? Ja? Nie wezmę udziału? Z pomocą przyszedł stary dobry Youtube i jak w Akademii Khana, krok po kroku, zatrzymując co chwilkę, wracając do wcześniejszych momentów nauczyłam się i wydziergałam etui sowę!!! A potem jeszcze Szczurka dla tablecika a dziś Ciasteczkowego Potwora dla Wiki.

Jeśli chcecie nauczyć się szydełkować, polecam filmiki YouTube np ten:

https://www.youtube.com/watch?v=07pWhGJEvIA

https://www.youtube.com/watch?v=M1qgBGvV938

A tu nauczyłam się robić piękne etui :)

https://www.youtube.com/watch?v=45uGDtwogzE


Kolorowe jajeczka

Dziś gramy w kolorowe jajeczka. Gra rozwija umiejętność liczenia w obrębie pierwszej dziesiątki, rozkładania liczby na składniki, dodawania lub odejmowania w zakresie 10. Myślę, że już pięciolatki poradzą sobie z grą i chętnie podejmą wyzwanie.
Będzie nam potrzebny arkusz z jajeczkami do pokolorowania. Można też wydrukować planszę w wersji kolorowej, ale możliwość stworzenia samemu elementów gry może być największą frajdą. Następnie należy powycinać jajeczka. Przed rozcięciem warto zalaminować kartkę wtedy gra posłuży na dłużej.
W grze może brać udział dwoje lub więcej dzieci. Ale zbyt duża liczba uczestników może zniechęcić dzieci do gry, gdyż czas oczekiwania na swoją kolej może znacznie się wydłużyć. Oprócz kolorowych jajeczek potrzebujemy również kostkę do gry.

W grze mamy dostępne następujące jajeczka:

  • największe pojedyncze jajeczko oznacza 10
  • mniejsze pojedyncze jajeczko oznacza 5
  • jajeczka potrójne oznaczają 3
  • jajeczka podwójne oznaczają 2
Uczestnicy gry rzucają po kolei kostką i biorą tyle jajeczek ile wskazuje liczba na kostce. Jeśli ktoś wyrzuci 1, musi oddać trzy jajeczka.

Jeśli gracz wyrzuci najpierw dwa, a potem trzy, to może te jajeczka wymienić na jedno średnie jajko oznaczające 5.

Aby zdobyć jajeczko oznaczające 10 należy uzbierać tyle podwójnych i potrójnych jajeczek aby w sumie dały 10 lub wymienić dwie piątki

Jeśli gracz wyrzuci liczbę 4, bierze dwa podwójne jajeczka. Jeśli wyrzuci 6 bierze dwa potrójne lub trzy podwójne. Ale jeśli wyrzuci liczbę 1 musi oddać trzy jajeczka. Jeśli nie ma takich a ma np. 10 lub 5 musi je rozmienić i wtedy oddaje.

Gra może toczyć się do chwili, w której zabraknie największych jajeczek. Albo można grać przez 5 minut. Można ustalić liczbę rzutów, np. 10
Zwycięzcą może zostać osoba z największą liczbą dużych jajeczek. Można też zliczać wartość jajeczek i wygra wtedy ten, kto uzyska największy wynik.
Oczywiście można ustalać różne warianty ale najlepiej zrobić to przed rozpoczęciem gry.

Plansza z jajeczkami do pobrania tu

Życzymy miłej zabawy!



18 lutego 2015

Iluzje

Pewnie nie raz oglądaliście w telewizji iluzje optyczne i zastanawialiście się dlaczego tak się dzieje, że postrzegamy obiekty innymi, niż są w rzeczywistości. To nic innego jak oszukiwanie naszych oczu i mózgu. Zainteresowani tematem kupiliśmy książkę pt. "100 złudzeń optycznych". Dowiedzieliśmy się jak działa pokój Amesa, magiczne kwadraty, dlaczego ciężko policzyć sześciany narysowane na siatce izometrycznej, o tym że koła Ebbinghausa są w rzeczywistości takiej samej wielkości i wiele, wiele innych ciekawostek.

W grafice i malarstwie sztuka optyczna nosi nazwę op-artu i pod takim właśnie hasłem szukaliśmy inspiracji na Pinterest. Udało nam się wybrać kilka rysunków, które odtworzyliśmy w zabawie z farbami, pastelami i flamastrami. Oto efekty naszych działań:







Ważną rzeczą jaką zauważyliśmy podczas zabawy jest fakt, że należy bardzo starannie pokolorować elementy. Tylko wtedy efekt jest najlepszy. Dlatego trzeba umiejętnie dobierać obrazki dla danej grupy wiekowej.

17 lutego 2015

Włosy dęba stają

Zaczęliśmy ferie i jest to dobra okazja do spędzenia czasu realizując nowe projekty. Postanowiliśmy z Filipem, że każdego dnia stworzymy jakąś pracę plastyczną. Pierwsza z nich, zainspirowana pomysłem znalezionym na Pinterest nosi tytuł "Włosy dęba stają (kiedy nie ma neta)"
Najpierw

16 lutego 2015

Szacowanie

Szacowanie to umiejętność określania przybliżonej wartości jakiejś wielkości. Wykorzystuje się je w metrologii, handlu czy rolnictwie. Dzieci lubią bawić się w szacowanie, aczkolwiek wielokrotnie spotykałam się z sytuacją, kiedy to za wszelką cenę starały się podać prawidłowy wynik i uciekały się do stosowania sztuczek. Niemniej jednak zabawa jest bardzo lubiana przez dzieci i warto ją wykorzystać na zajęciach matematycznych.
Do zabawy potrzebne nam będą drewniane sześciany, kolorowe kartki i flamaster. Układamy na kartce papieru wzór z sześcianów i obrysowujemy jego kontury. Na odwrotnej stronie kartki można zapisać ile sześcianów wykorzystaliśmy do stworzenia figury. Tworzymy kilka bądź kilkanaście kart z różnym układem klocków a następnie dajemy dziecku do zabawy.


Zadaniem dziecka jest najpierw oszacować z ilu sześcianów składa się dana figura i zapisanie tej liczby na karteczce w celu późniejszego sprawdzenia. Następnie dziecko układa klocki wypełniając figurę i przelicza ile elementów wykorzystało. Uczniowie mogą bawić się w parach, bez udziału nauczyciela.






 

Blogger news

Strzałkę w górę dostarczyły profilki.pl

Blogroll

Przyciski społecznościowe dostarczyły profilki.pl